Midsona ingår avtal med Spaniens största dagligvaruhandelskedja

torsdag den 20 januari 2022

Midsona AB (publ) meddelar idag att bolaget har tecknat ett avtal med Spaniens största dagligvaruhandelskedja Mercadona om leverans av växtbaserade köttalternativ. Avtalet bedöms generera en årlig försäljning på cirka 30–40 miljoner kronor.

Avtalet innebär att Mercadona från och med januari 2022 säljer Midsonas kylda växtbaserade köttalternativ seitan och tempeh under Mercadonas egna varumärke Hacendado. Varorna produceras i Midsonas tillverkningsenhet i Castellcir i norra Spanien, koncernens hub för växtbaserade köttalternativ.

”Det är mycket glädjande att Mercadona med sin starka ställning på den spanska dagligvaruhandelsmarknaden valt att ta in Midsonas varor i sitt sortiment. Utöver att avtalet förväntas generera försäljningsintäkter är det ett viktigt steg i arbetet att stärka vår position inom växtbaserade köttalternativ på den spanska marknaden. Vi ser också goda möjligheter till utökat samarbete med Mercadona. Med kraftigt utökad produktionskapacitet i vår relativt nya tillverkningsenhet i Castellcir har vi möjlighet att bredda produktutbudet och leverera i takt med att efterfrågan på växtbaserade köttalternativ fortsätter att öka”, säger Peter Åsberg, VD för Midsona.

Mercadona är den största dagligvaruhandelskedjan i Spanien och omsätter 27 miljarder euro med en marknadsandel på 25 procent. Mercadona har 1 632 butiker i Spanien och 20 i Portugal med totalt 95 000 anställda. Det egna varumärket Hacendado sträcker sig över samtliga livsmedelskategorier och står för kvalitet med en hög kännedom i konsumentledet.

För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32 eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64.

Pressmeddelande Mercadona