Urtekram Purple Lavender

Nordic Innovation Manager, Beauty

Midsona är en av de ledande aktörerna i Norden inom hälsa och ekologiska livsmedel. Midsona marknadsför välkända varumärken som Friggs, Kung Markatta, Urtekram, Naturdiet, Dalblads, Renässans och Eskimo-3. Vi säljer även ett antal varumärken från uppdragsgivare, t ex Probi Mage, Compeed och Blutsaft. Våra kunder finns inom dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandeln. Läs gärna mer här på www.midsona.se och www.midsona.com

Nordic Innovation Manager, Beauty

Tjänsten är ny och ska ansvara för att säkerställa en pipe av innovationer inom Urtekrams sortiment av ekologiska kosmetikprodukter, med fokus på hud- och hårvård.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Som Product Innovation Manager ansvarar du för att säkerställa en pipe av innovationer inom varumärkesportföljen. Du analyserar dina produktkategorier, främst från ett nordiskt perspektiv men affärsområdet Beauty har även en stor och betydande exportmarknad utanför Norden, t ex Tyskland, Holland, Belgien, Spanien, Frankrike och England.

Du håller dig uppdaterad gällande aktuella trender, varumärkesutvecklingen och marknadssituationen i syfte att skapa relevanta innovationer som bidrar till fortsatt varumärkestillväxt. Du leder utvecklingen av nya koncept och produkter i syfte att utveckla affären och generera långsiktig, lönsam tillväxt.

I innovationsprojekten arbetar du tillsammans med kollegor inom inköp, QA, försäljning samt marknad, som du själv tillhör. Du har kontakt med vår produktionsanläggning i Danmark och med andra, potentiellt nya leverantörer gällande produkternas innehåll, funktion mm. Du har också kontakt med externa designers för att säkra färdig förpackning. Du nätverkar med leverantörer, branschorganisationer och högskolor inom ditt område och håller dig uppdaterad kring gällande lagstiftningar som reglerar respektive produktområde. Du får räkna med 1-2 resor i månaden, oftast till produktionsanläggningen i Danmark eller till mässor.

Tjänsten är placerad på huvudkontoret i Malmö och du rapporterar till Head of Nordic Business Area Organics.

Vem söker vi?

Du har några års erfarenhet av att arbeta med innovation av kosmetikprodukter och är van att jobba nära både marknad och det kommersiella samt nära de som rent faktiskt utvecklar produkterna. Du har en god förståelse för konsumenten och utifrån konsumentinsikter och trender driver du utvecklingen av produktkoncept framåt. Du har förmåga att hantera komplexa projekt med många stakeholders, funktioner och marknader.

Du är affärs- och marknadsinriktad, trivs med att arbeta i en dynamisk miljö samt gillar att ha koll på trender. Du har också förmåga att vid behov kunna gå på djupet och skaffa dig viss förståelse/kunskaper om ingredienser och lagstiftning. I botten har du en relevant universitets- eller högskoleutbildning. Du behärskar engelska och ett skandinaviskt språk mycket väl, både i skrift och tal.

Övriga egenskaper vi gärna ser hos dig är:

  • Strategisk och resultatorienterad med starkt driv och framåtanda.
  • Nyfiken, kreativ och initiativrik med passion för kosmetik.
  • Bra på att kommunicera i en internationell miljö.

Varumärkena är våra tillväxtmotorer och det är en fördel om du har ett intresse för hälsa då det kan underlätta för dig att sätta dig in i produkterna och skapa förståelse för hur konsumenterna tänker.

Så söker du tjänsten

Du ansöker via den här länken, som tar dig till ett formulär där du bifogar personligt brev och CV. All information hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande Academic Search Integritetspolicy och nya personuppgiftslagen GDPR. Detta innebär att vi endast kan hantera din ansökan denna väg. Tack för din förståelse.

För mer information om Midsona, tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Seniorkonsult Mats Nordin eller researcher Sara Olsson på Academic Search. Du når Mats på +46 707 516 740 alternativt mats.nordin@academicsearch.se. Sara når du på +46 701 65 31 96 alternativt sara.olsson@academicsearch.se.

Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt då urval kan komma att ske löpande, dock senast tisdagen den 14 maj 2019.