Midsona förvärvar varumärket Gainomax

fredag den 26 juni 2020

Midsona (OMX: MSON) stärker sin position inom sportnutrition genom att förvärva rättigheterna till det etablerade varumärket Gainomax från Norrmejerier ek för. Gainomax omsatte cirka 80 miljoner kronor under 2019 och köpeskillingen uppgår till 60 miljoner kronor. Gainomax förväntas bidra med en EBITDA-marginal väl i linje med Midsonakoncernens och ge en positiv effekt på resultatet per aktie.

Gainomax är ett av Sveriges mest kända varumärken inom sportnutrition med produkter för träningsåterhämtning och funktionella mellanmål som mjölkbaserade sportdrycker och proteinbars.

”Gainomax varumärke och sortiment kompletterar väl vår redan befintliga portfölj inom sportnutrition i Sverige och ger oss en fin plattform att växa ifrån även i övriga Norden”, sa Peter Åsberg, vd på Midsona.

Genom förvärvet tar Midsona över alla varumärkesrättigheter från och med den 1 september 2020. Gainomax säljs idag framför allt i Sverige och Finland, men rättigheterna omfattar samtliga marknader. Tillverkningen av mjölkbaserade sportdrycker kommer även fortsättningsvis att hanteras av Norrmejerier ek för.

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs försorg för offentliggörande den 26 juni 2020 kl 09:00 CEST.

Midsona - pressmeddelande 2020-06-26 Förvärv varumärkesrättighet Gainomax