Midsona förvärvar danskt bolag inom växtbaserade livsmedel med 562 miljoner kronor i omsättning

onsdag den 7 oktober 2020

Midsona AB (publ) meddelade idag att bolaget har förvärvat System Frugt A/S, en ledande nordisk aktör inom växtbaserade livsmedel med premiumvarumärket Earth Control. Förvärvet stärker främst Midsonas ställning inom torkad frukt och nötter. Under 2020 väntas System Frugt omsätta 562 miljoner kronor med justerad EBITDA på 38 miljoner kronor. Köpeskillingen uppgår till 298 miljoner kronor på skuldfri basis och finansierades via kassa och kreditfaciliteter. Midsona räknar med årliga synergier om 34 miljoner kronor med full effekt från och med slutet av 2022. Pro forma ökar förvärvet Midsonas omsättning 2019 med 18 procent.

System Frugt, ett privat bolag baserat i Tilst, Danmark, är en ledande aktör inom torkad frukt och nötter till dagligvaruhandeln. Bolagets marknadsnärvaro och produktportfölj kompletterar och stärker Midsonas ställning i kategorierna nyttiga snacks och växtbaserade livsmedel. Earth Control, ett ledande varumärke inom torkad frukt och nötter, kommer att vara ett prioriterat varumärke för Midsona och blir genom förvärvet koncernens tredje största.

"System Frugt är ett idealiskt komplement till Midsona, en plattform för torra växtbaserade livsmedel. System Frugts varumärke Earth Control har en unikt stark ställning i Danmark och växer stadigt i övriga Norden. Genom att utnyttja vår befintliga plattform ser vi möjligheter att växa System Frugts verksamhet än mer utanför sin hemmamarknad, samtidigt som vi ser stora möjligheter i Danmark där vi med vår samlade portfölj kommer att bli en av de ledande aktörerna inom hälsosamma kolonialprodukter. Förvärvet ger oss dessutom större produktionskapacitet, bland annat inom rostning, och nya förpackningsmöjligheter, och vi ser även stora synergier", sa Peter Åsberg, vd på Midsona.

Om System Frugt

System Frugt grundades i Danmark 1991 och är en ledande aktör inom torkad frukt och nötter till dagligvaruhandeln. Bolaget erbjuder produkter under de egna varumärkena Earth Control och Delicata, samt kontraktstillverkning (private label). Varumärket Earth Control har uppvisat tvåsiffrig tillväxt under flera år och är marknadsledande i Danmark med ökande positioner i de övriga nordiska marknaderna. Portföljen innehåller en rad produkter och mixar, både naturliga och smaksatta, som erbjuder kunderna hälsosamma bekväma val för nyttiga snacks och mellanmål, salladstoppning och matlagning.

Majoriteten av bolagets 128 anställda arbetar vid produktionsanläggningen och huvudkontoret i Tilst, Danmark, men bolaget har även försäljningsorganisationer i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Under 2019 omsatte System Frugt 399 miljoner danska kronor (cirka 567 miljoner kronor) med justerat EBITDA på cirka 25 miljoner danska kronor (cirka 36 miljoner kronor).

Finansiella effekter

Köpeskillingen uppgår till cirka 298 miljoner kronor (210 miljoner danska kronor), på skuldfri basis och betalades kontant. Under 2020 förväntar sig Midsona att System Frugt omsätter cirka 562 miljoner kronor (cirka 396 miljoner danska kronor) med ett justerat EBITDA på cirka 38 miljoner kronor (cirka 27 miljoner danska kronor). Köpeskillingen motsvarar en EV-multipel på cirka 7,8x EBITDA för 2020 och cirka 4,1x EBITDA inklusive synergier. Synergier förväntas ha en årlig effekt på EBITDA på cirka 34 miljoner kronor (cirka 25 miljoner danska kronor) med full effekt från och med slutet av 2022. Förvärvet har finansierats genom befintlig kassa och kreditfaciliteter.

Rådgivare

Strata Advisory AB agerar som exklusiv finansiell rådgivare till Midsona. Fredersen Advokatbyrå AB och DANDERS & MORE är juridiska rådgivare till Midsona.

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs försorg för offentliggörande den 7 oktober 2020 kl 12:20 CEST

Midsona - pressmeddelande 2020-10-07 förvärv System Frugt